Fie că ești la început de drum, fie că ești antreprenor cu experiență, afacerea ta nu are cum să se dezvolte fără un plan de marketing.
Un plan de marketing reprezintă o serie de pași pe care îi stabilești fie cu echipa ta de marketing, fie cu o agenție de marketing sau chiar singur, tu știind cel mai bine cum funcționează business-ul tău.
Acest plan sau strategie te ajută să obții mai multă claritate când vine vorba despre procesul de promovare, astfel încât valoarea afacerii tale să crească într-un mod constant și sustenabil.
Antoine de Saint-Exupéry spunea: „Un scop fără un plan este doar o dorință.”
Știu cât îți dorești ca business-ul tău să se devolte și să producă profitul mult așteptat, însă nu e de ajuns doar să îți dorești asta.
Cine are nevoie de un plan de marketing?
Dacă afacerea ta e la început de drum, cu siguranță are nevoie de un plan de promovare.
Dacă afacerea ta a ajuns în punctul în care nu mai poate crește, cu siguranță are nevoie de o strategie de marketing.
Dacă afacerea ta prosperă, însă înțelegi că lucrurile pot să meargă și mai bine, ai nevoie de un plan de marketing.
Știi care e principala diferență dintre un business de succes și o afacere sortită eșecului?
O afacere de succes are un plan strategic bine pus la punct, în timp ce un business care eșuează nu are un plan.
Gândește-te că afacerea ta e ca o corabie în mijlocul oceanului. Tu ești comandantul acestui vas și trebuie să îl duci la destinație.
Destinația e acel punct în care afacerea ta se poate autosusține și poate fi dezvoltată constant fără foarte multă implicare din partea ta.
Tu, căpitan fiind, dacă nu ai o hartă, un traseu bine stabilit de la început și o busolă, va trebui să iei decizii majore în fiecare zi. „Încotro ne îndreptăm?”, „Ce facem în situația asta?”, „Oare unde vom ajuge?”.
Dar dacă stabilești de la început un traseu bun pe care corabia ta (echipa ta) să îl urmeze, atunci lucrurile vor fi mult mai liniștite pentru tine, iar tu te vei putea concentra asupra lucrurilor care contează cu adevărat pentru tine.
De aia și tu ai nevoie de un plan de marketing.
Strategie de marketing în 5 pași simpli
1. Analizează situația în care te afli
Începe cu o analiză detaliată a situației în care se află business-ul tău în momentul de față. Pune pe hârtie care sunt punctele forte ale afacerii și care sunt punctele slabe ale acesteia.
Ce oportunități vezi pentru business-ul tău? Dar provocări?
Definește concret ce face afacerea ta și cum le poate schimba viața oamenilor.
Vezi care sunt produsele și/sau serviciile cele mai profitabile. Apoi fă o listă cu cele care sunt cel mai puțin profitabile.
Cu ce te diferențiezi tu față de competiție?
2. Audiența țintă și piața
Al doilea punct se referă la segmentarea publicului tău țintă și la crearea avatarului ideal de client.
Analizează cine sunt oamenii care ar putea fi interesați de produsele tale. Ce nevoi și probleme au ei? Cum le poți rezolva tu?
Dă-i un search pe Google și vezi care sunt competitorii tăi și cum își comunică ei mesajul către public. Ce fac ei cel mai bine? Dar cel mai prost?
Vezi vreo oportunitate pe care concurența nu o exploatează? Oare de ce nu o exploatează?
3. Setează obiective de marketing
Ceea ce nu măsori nu poate crește. De fapt, poate, dar nu e sustenabil.
Prima dată setează-ți obiectivele de business. La ce cifră de afaceri vrei să ajungi? Ce profitabilitate e nevoie să ai pentru a te putea susține?
Apoi începe să vezi cum ai putea să transpui aceste obiective de business în obiective de marketing. Hai să-ți dau un exemplu:
Să presupunem că vrei să faci vânzări într-un an de 100.000 lei. Și știi că rata ta de conversie pe site este de 1%, iar comanda medie pe site este de 100 de lei.
Obiectivul tău de marketing pentru a ajunge la acea cifră de afaceri (100.000 lei) ar trebui să fie acela de a aduce 100.000 de vizitatori pe site.
Cum am ajuns la numărul ăsta? Hai s-o luăm logic: 100.000 lei (CA) împărțit la 100 lei (comanda medie) înseamnă 1000. Adică vei avea nevoie de 1000 de cumpărători pe site.
Iar dacă doar 1% din cei care-ți vizitează site-ul cumpără de la tine, atunci înmulțești numărul de cumpărători cu 100 și afli de câți vizitatori ai nevoie.
4. Trasează direcții clare de marketing
După ce ai analizat toate lucrurile de mai sus, e timpul să treci la planul de marketing propriu-zis.
Identifică canalele tale de comunicare. Creează o strategie de conținut pentru fiecare.
Unde vei face reclame? Cum le vei face? Cine se va ocupa de toată treaba?
Ce instrumente de marketing vei folosi? Cum vei ajunge să-ți atingi țelurile de marketing?
5. Bugetul de marketing
Pentru a începe să faci promovare, ai nevoie de un buget. E nevoie să-l stabilești acum.
Gândește-te care e profitabilitatea ta și care e bugetul maxim pe care-l poți aloca pe marketing.
Vrei o cifra de afaceri de 100.000 lei? Foarte bine. Acum vezi care-i profitabilitatea ta la cifra asta.
Să presupunem că este de 30%. Atunci bugetul tău maxim de promovare (astfel încât să nu pierzi bani) ar trebui să fie de maximum 30.000 lei.
Recomandarea mea pentru tine este să-ți setezi bugetul de marketing în felul următor:
- Pentru afacerile la început de drum alocă 15-20% din CA către marketing;
- Pentru afacerile stabile alocă 10-14% din CA;
- Pentru afacerile care au un renume alocă 7-9% din CA;
Ține minte!
Un plan de marketing nu e necesar să fie bătut în cuie. Lucrurile se pot schimba pe parcurs, însă e nevoie cu siguranță să trasezi niște direcții clare la început pe care să le respecți pentru o mai mare perioadă de timp (3-6 luni).