Dacă ai ajuns pe pagina asta, cel mai probabil ai căutat pe Google promovare online.
Asta poate pentru că nu știi încă cu ce se mănâncă treaba asta sau poate că vrei să afli mai multe despre cum să faci mai bine lucrurile.
Conceptul de promovare online are la bază toate instrumentele din mediul online care te pot ajuta să-ți crești afacerea sau brandul personal; practic, să le faci mai cunoscute și să-ți crești vânzările, indiferent de ce ai vinde.
Cine are nevoie de promovare online și de ce?
Într-o vreme în care majoritatea timpului din viața noastră îl petrecem cu ochii în laptop sau în telefon, promovarea online a devenit din ce în ce mai importantă pentru toată lumea.
Indiferent că ai un business la început de drum sau o afacere cu vechime pe piață, mediul online te poate ajuta să crești.
Ești freelancer și îți dorești să te faci cunoscut? Promovarea online e ceea ce ai nevoie.
Ești un angajat și îți dorești un loc de muncă mai bun? Tot de promovare online e necesar să te apuci.
În ziua de azi, oricare ar fi activitatea pe care tu o desfășori, prezența ta online nu trebuie să lipsească.
Dar hai să îți arăt care sunt pașii pe care ar trebui să-i parcurgi pentru a face promovare online într-un mod corect.
Pașii pentru a face promovare online corect
1. Trasarea direcțiilor de comunicare
Înainte de a începe să te promovezi online e nevoie să stabilești câteva direcții clare de comunicare.
Prima dată ar fi bine să te gândești la conceptul afacerii tale. Definește-l într-un mod clar.
Pune pe hârtie ce face afacerea ta acum, cum îi poate ajuta pe clienți și cum ai putea să comunici lucrurile astea într-un mod cât mai simplu de înțeles.
Identifică care sunt potențialii tăi clienți, oamenii către care te vei întrepta și vei încerca să vinzi. După ce ai stabilit asta, analizează-i puțin, află care sunt problemele lor și cum vorbesc ei (ce limbaj folosesc).
Limbajul pe care ei îl folosesc în mod frecvent va fi și limbajul pe care business-ul tău îl va folosi în comunicarea cu ei. Trasează direcțiile în mod clar.
Nu în ultimul rând, e necesar să stabilișeti niște direcții vizuale pe care afacerea ta le va folosi. Ce imagini vei folosi, ce tipuri de video, ce culori, fonturi și logo-uri vei folosi de-a lungul procesului de promovare online.
Creează un mood board (un instrument de referință a identității tale vizuale și de comunicare).
Uite un exemplu:

Mai multe detalii despre mood board găsești aici: https://www.canva.com/learn/make-a-mood-board/
2. Crearea identității online
După ce ai stabilit toate aceste direcții prezentate mai sus, e momentul să începi să-ți construiești prezența online.
Punctul de plecare este de la un website.
Chiar dacă nu ești sigur dacă ai nevoie de un website, apucă-te și construiește-l. Poate nu-ți dai seama acum, dar un site bine făcut te poate diferenția de concurență.
Nu începe prin ceva complicat. Construiește doar atât cât ai nevoie în momentul ăsta. Lucrurile se pot îmbunătăți pe parcurs.
Pasul următor este să-ți creezi conturi pe rețelele de socializare. Și mă refer aici la toate rețelele de socializare.
Știu, nu o să le folosești pe toate, dar nu se știe niciodată când vei avea nevoie de ele. În plus, nu strică deloc ca numele afacerii tale să apară peste tot.
Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, Pinterest, YouTube. Fii peste tot!
3. Crearea planului de conținut
Next step: identifică acele canale care îți vor fi de un real ajutor și construiește un plan de conținut pentru ele.
Să presupunem că Instagram și TikTok vor fi rețelele care îți vor aduce cel mai mare randament. Începe să faci research asupra conținutului pe care îl vei posta acolo, scoate câteva idei pe hârtie și stabilește cum le voi posta.
De câte ori pe săptămână, la ce oră, ce hashtag-uri folosești, în ce ordine le postezi.
4. Conceperea unui funnel de vânzare
Unul dintre cele mai importante puncte atunci când vorbim de promovare online.
Practic, un funnel de vânzare îți arată modul în care tu ajungi la un client și care e călătoria acestuia până îl convingi să cumpere de la tine.
Îți dau un exemplu concret ca să înțelegi exact despre ce e vorba.
Vinzi produse naturiste într-un magazin online.
Cum află clientul de tine: prin reclame pe Facebook și Google, prin conținutul distribuit pe rețelele de social media.
Cum îl convingi să îți acorde interes: descrieri detaliate ale produselor și videouri de prezentare, pe site.
Cum îl faci să se hotărască să cumpere: folosești reclame de retargeting pentru a apărea în fața lui de cât mai multe ori, trimit un newsletter săptămânal prin care îi ofer reduceri exclusive.
Cum îl faci să te recomande: îi oferi un voucher de 15 lei pentru fiecare client recomandat.
Lucrurile sunt mai complexe în ceea ce privește crearea unui sales funnel, de aceea lucrăm la un articol dedicat acestui subiect.
5. Identificarea evenimentelor anuale
Nu te-ai gândit la asta până acum? Hmmm… ia uite:
Fiecare mare campanie pe care tu o derulezi în fiecare an are la bază un eveniment important din acel an: Black Friday, sărbătorile de iarnă, Valentine’s Day, Paștele și așa mai departe.
Fă o listă cu evenimentele dintr-un an de care te poți lega pentru a face campanii care să te scoată în evidență. Nu e necesar să incluzi doar evenimentele majore, ci ar fi util să incluzi și evenimentele mai mici care au legătură cu domeniul tău de activitate: ziua ciocolatei, ziua lecturii etc.
6. Stabilirea planului de advertising
Reclamele plătite sunt instrumentul care îți pot aduce vânzări cel mai repede.
Dar pentru a face asta, e necesar să creezi un plan în care să trasezi direcțiile pentru promovarea plătită.
Ce vei promova, cum o vei face, ce buget vei aloca, în ce perioade vei face promovarea.
7. Punerea în aplicare a planurilor organic & paid
După ce ai realizat toate lucrurile de mai sus, e timpul să le pui și în aplicare pentru a face o promovare online ca la carte.
Cu siguranță nu vei fi capabil să le pui singur în aplicare pe toate, de aceea ai nevoie de o echipă.
Fie că îți formezi o echipă internă de marketing, fie că externalizezi acest proces către o agenție de marketing, e nevoie să înțelegi cum funcționează lucrurile și să depui ceva efort pentru a stabili direcțiile pe care le vei urma.
Succes!